Regler för bostadsförmedlingen
Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!
-
-
Registrering i bostadskön
-
-
Bostadsförmedlingen Kungsbacka bygger på självadministration via vårt IT-stöd. Du registrerar dig via bostadsförmedlingens system. Din kötid räknas från dagen du registrerat dig. Samtliga obligatoriska uppgifter i formuläret ska vara ifyllda för att din registrering ska vara giltig. Om anmälningsavgiften inte betalats inom 30 dagar från registreringstillfället nollställs din kötid och du behöver registrera dig på nytt.
Du som registrerar dig i bostadskön ansvarar för att uppgifterna du lämnar hålls uppdaterade och sanningsenliga. Du måste samtycka till att uppgifterna får lagras och bearbetas av bostadsförmedlingen och våra samarbetspartners (enligt GDPR, dataskyddsförordningen).
Du kan anmäla dig som bostadssökande från och med den dag du fyller 18 år.
Du kan välja vilka områden som du vill bo i. Om du har valt att prenumerera på lediga lägenheter kommer du att få aviseringar via e-post när det finns ledig lägenhet dessa områden.
-
-
Avgifter
-
-
Samtliga avgifter tillfaller kommunen, det vill säga ingen av dessa avgifter betalas tillbaka. Betalning görs med OCR-nummer som referens. Beloppen beslutas av kommunfullmäktige.
Nu gällande avgifter är:
Anmälningsavgift:
För att din registrering ska vara giltig måste du betala en anmälningsavgift på 500 kronor. (Tänk på att det tar upp till tre dagar innan din betalning registreras hos oss och var noggrann med att ange rätt OCR-nummer). Din kötid räknas från dagen du registrerat dig. (När vi ser din inbetalning på vårt konto kan du börja söka lägenheter). Samtliga obligatoriska uppgifter i formuläret ska vara ifyllda för att din registrering ska vara giltig. Om anmälningsavgift inte betalats inom 30 dagar från registreringstillfället nollställs din kötid och du behöver registrera dig på nytt. Det utgår ingen påminnelse för anmälningsavgift.
Årsavgift:
Första året betalar du endast anmälningsavgiften som är 500 kronor. Från och med år två (på årsdagen ett år efter anmälningsdagen) ska årsavgift betalas. Årsavgiften är 300 kronor och betalas varje år du står som sökande i kön. Informationen om inbetalningen kommer till din e-postadress som du har registrerat. Informationen kommer 30 dagar före din ansökans årsdag. Du får en påminnelse 33 dagar efter årsdagen. Om ingen betalning registrerats 63 dagar efter årsdagen nollställs din kötid och du behöver registrera dig på nytt. Tänk på att det tar upp till tre dagar innan din betalning registreras hos oss och var noggrann med att ange rätt OCR-nummer. Du kan se dina inbetalningsuppgifter när du är inloggad på ”Mitt konto”. Bostadsförmedlingen skickar e-postmeddelanden till den adress som du har registrerat. Tänk på att kontrollera bland skräpposten så att inte meddelandena hamnar där.
Förmedlingsavgift:
Förmedlas du en lägenhet genom bostadsförmedlingen ska du betala 800 kronor i förmedlingsavgift. Du har 30 dagar på dig att betala avgiften och det utgår en påminnelse.
-
-
Avregistrering/Nollställning av köpoäng
-
-
Du avregistreras och kötid nollställs om:
Den sökande inte betalar sin anmälningsavgift.
Den sökande inte betalar sin årsavgift.
Den sökande blivit förmedlad en lägenhet via bostadsförmedlingen. (Kötiden nollställs, kunden avregistreras inte.)
Vid nej-tack eller uteblivet svar vid sammanlagt fyra tillfällen nollställs kötiden.
Den sökande själv begär det.
Vid avregistrering kan ditt konto inte återaktiveras och du behöver registrera dig på nytt för att samla nya köpoäng. Kötiden är personlig och kan inte överlåtas på någon annan.
-
-
Köhantering
-
-
Alla sökande står i en gemensam kö. Du ska själv aktivt anmäla intresse för de lägenheter du önskar söka. Alla som söker bostaden sorteras efter sin kö-poäng. Därefter fattas beslutet av hyresvärden som har rätt att ta kreditupplysning och inhämta den information som behövs för att kunna bedöma och pröva din ansökan.
Hyresvärden beslutar om de krav som gäller för att du ska bli godkänd som hyresgäst. Kraven kan avse typ av inkomst, inkomstens storlek, antalet personer i hushållet, betalningsförmåga med mera.
Du ansvarar för att dina uppgifter i din sökprofil är uppdaterade och korrekta.
När du anmält intresse för en lägenhet och får ett erbjudande till visning eller kontrakt kan du tacka nej högst fyra gånger. Uteblivet svar räknas också som ett nej. Därefter nollställs din kötid. (Med andra ord när du tackar nej/ej den fjärde gången så nollställs dina köpoäng). Ingen ny avgift tas ut det aktuella året om du redan betalt årsavgift.
Om du har angett intresse för ett särskilt bostadsområde får du, om du har valt att prenumerera på lediga lägenheter, aviseringar via e-post om aktuella objekt i detta område. Du väljer då själv om du vill ställa dig som sökande på aktuellt objekt. Det är endast de objekt du väljer att anmäla dig som sökande på som omfattas av regeln avseende att du maximalt kan tacka nej fyra gånger.
Det är du själv som ansvarar för att bevaka om du kallas till visning på en lägenhet som du anmält intresse för. Tiden för hur länge lägenheten ligger ute står i annonsen. Därefter ska du aktivt kontrollera din e-post för att kunna svara på inbjudan till visning om det blir aktuellt. Om du inte svarat inom utsatt tid på inbjudan räknas det som ett nej och erbjudandet går vidare till nästa person i kön.
Med begränsat antal nej-svar är det därför viktigt att du som söker bara gör intresseanmälan på de lägenheter du verkligen är intresserad av.
-
-
Medsökande
-
-
Medsökande är den person som du ska bo med (make, maka, sambo) och som du vill ska stå som sökande av bostaden tillsammans med dig. Det är en upplysning till hyresvärden om att två personer kan komma att vilja stå på hyreskontraktet. Det är hyresvärden som godkänner om någon utöver huvudsökande kan stå med på hyreskontraktet. Den huvudsökande ska vara folkbokförd på adressen och bo i lägenheten som kontraktet avser. Medsökande ska vara över 18 år. Barn som ska bo i hushållet ska inte stå som medsökande, oavsett ålder på barnet.
Din medsökande tas bort från ditt ärende om du själv eller medsökande meddelar detta eller genom att du själv lägger till eller tar bort uppgiften i din ansökan. Medsökande får ingen egen kötid i systemet och har inte rätt till de köpoäng som en huvudsökande genererar och behöver därför heller inte betala någon avgift. För att få köpoäng måste man vara registrerad som huvudsökande och betala avgifterna. Man kan vara både huvudsökande och samtidigt stå som medsökande till annan person.
Medsökande kan inte ta över huvudsökandes köplats. Undantag från denna regel är endast i fall där huvudsökande avlider och medsökande (make, maka, sambo) önskar överta köplatsen inom den årsperiod som avgift är betald för. Då kontaktar medsökande kommunen som justerar namn så att medsökande istället blir huvudsökande.
I särskilda fall då till exempel den huvudsökande av olika skäl är oförmögen att stå kvar som huvudsökande på grund av sjukdom, kan förfrågan göras till kommunen genom att ange skäl om att överlåta sina köpoäng från huvudsökande till medsökande. Då avgörs det från fall till fall utifrån styrkt skäl om medsökande (make, maka, sambo) istället ska bli huvudsökande.
-
-
Övrig information
-
-
Om du vill ha med någon ytterligare information till hyresvärden i din ansökan, till exempel om du har borgensman eller något annat viktigt avseende din betalningsförmåga, kan du fylla i det i fältet för övrig information direkt efter dina inkomstuppgifter.